Why fit in when you were born to stand out? - Reisverslag uit Corvallis, Verenigde Staten van Roel Eerhart - WaarBenJij.nu Why fit in when you were born to stand out? - Reisverslag uit Corvallis, Verenigde Staten van Roel Eerhart - WaarBenJij.nu

Why fit in when you were born to stand out?

Blijf op de hoogte en volg Roel

25 Oktober 2014 | Verenigde Staten, Corvallis

Deze quote van Dr. Seuss is hetgeen wat symbool staat voor de afgelopen 2,5 week. Het overweldigende begin is over! Iedereen heeft zijn plek gevonden en inmiddels naderen de mid-terms alweer. Ik heb het hier goed naar mijn zin. Besef me dat ik alweer een maand in Corvallis zit. Heb mezelf ook leren kennen. Waar ik in de eerste weken iedere dag zoveel mogelijk dingen moest doen om het uiterste eruit te halen heb ik inmiddels geleerd dat deze geforceerde drang naar fun ook anders ingevuld kan worden. Het loopt vanzelf wel los en op een avond twee uur studeren, een balletje slaan en een keer op tijd naar bed gaan (i.p.v. 4 uur slaap per nacht) is eerlijk gezegd net zo heerlijk! De rust zorgt er ook voor dat ik meer weet ik wil in plaats van geleefd worden van het ene evenement naar het andere. Daar slaat de titel van dit reisverslag ook op. Aangezien ik hier redelijk veel vrije tijd heb, krijg ik de mogelijkheid om na te denken wat ik écht wil en hoe dat bereikt kan worden. Zo weet ik nu onder andere door een persoonlijkheidstest die ik heb moeten maken voor het vak 'Leadership' dat ik ambitieus en extravert ben, een hekel heb aan regels en plannen die anderen voor mij maken, omdat die ook voor een deel bepalen hoe je leeft. Waar ik voorheen, ik denk net als ieder ander, wel eens geleid werd door dagelijkse routines, afspraken, verwachtingen van anderen en dergelijke, besef ik nu veel meer dat als ik iedere dag wakker word, ik zelf kan bepalen hoe ik die dag in ga vullen. Natuurlijk is die vrijheid het grote voordeel van 'studeren' in het buitenland, maar eigenlijk zou je met dat gevoel iedere dag wakker moeten worden. Universiteit afronden, baan zoeken, 40 uur gaan werken, volgende week weer, week erop weer, het is denk ik heel makkelijk om in dat standaard leventje terecht te komen. Ik wil meer! Ik merk dat het een keer linksaf slaan (zoals mijn verblijf hier) waar iedereen rechtsaf slaat mij zoveel energie geeft, dat ik daar zoveel mogelijk gebruik van wil gaan maken. Gelukkig heb ik zelf de vrijheid gekregen om te bepalen wat ik wil in plaats van de kudde schapen te volgen. Het is alleen zaak om dit blijven herinneren!

Naast filosofische conversaties met mezelf zijn er UITERAARD ook een hele boel vette dingen gebeurd, haha!

Studie gaat goed. Het school systeem werkt goed voor me. Iedere week verplicht leren omdat je weer een opdracht of quiz hebt werkt beter dan de mogelijkheid die we in NL hebben om de eerste zeven weken op je luie reet te zitten en daarna jezelf drie weken het zweet in te werken. Het is misschien een lagere schoolmethode, maar schijnbaar heb ik de structuur nog niet om met de grote mensen methode om te gaan :P. De cijfers zijn tot dusver goed. Waar in NL een 5.5 voldoende is moet je hier 70% halen om het vak te halen. Klinkt veel en is het soms ook wel (geen veredelde HBO-opleiding dus) maar het scheelt ook dat ze hier iets makkelijker een hoger punt geven en je ook punten krijgt voor aanwezigheid in de colleges. Waar ik me wel over blijf verbazen is dat professoren hier strak in pak of in ieder geval netjes gekleed zijn, en studenten in hun joggingbroek of sportkleding colleges kunnen volgen. Of zelfs erger: een presentatie mogen geven. De eerste presentatie die ik zag was van drie studenten. Droegen allen een nike shirt, twee een pet en één zelfs op slippers. Cross culturele ervaring? Haha

Waar ik vorige keer mee geëindigd was is dat ik zou gaan hiken naar de broken top. Geweldige trip. Maar liefst 11 uur echt stevig gehiked. Dat wisten mijn knieën de volgende drie dagen ook, want een trap op of af was geen pretje! Inmiddels ben ik hersteld en zijn er weer zat andere activiteiten ondernomen. De natuur was geweldig. Ik zal een filmpje bij het reisverslag plaatsen. Dit geldt hetzelfde voor een ping pong toernooi in mijn dorm dat ik gewonnen heb. Van de finale zal ik een filmpje plaatsen zodat je een idee kan krijgen hoe het leven en het doen en laten in een Amerikaanse dorm is.

Ik ben ook naar het strand gegaan vorige week en uiteraard heb ik een duik genomen in de Pacific Ocean. Behoorlijk koud, maar vergeleken met nu was het toen nog te doen. Ook heb ik voor het eerst in mijn leven rauwe oesters op. Was goed naar binnen te werken, maar kan me toch niet echt voorstellen dat mensen verzot zijn op oesters haha. Het weer is hier nu omgeslagen. De herfst is in volle gang. En herfst in Oregon betekent regen, regen en regen. Korte broeken worden ingeruild voor handschoenen.

Afgelopen zaterdag zou ik een feest hebben in Salem, maar omdat teveel mensen een kaartje hadden gekocht was de ruimte niet groot genoeg. Het is nu verplaatst naar de tweede zaterdag in November. Omdat we dit vrijdagavond pas wisten en we toch wel iets wilden doen op zaterdag besloten we een impulsieve actie op te zetten om naar Crater Lake te gaan. Schijnbaar erg populair, want ’s avonds om 11 uur hebben we een bericht gepost op Facebook en de volgende ochtend om 8 uur zaten we met 10 man in de auto. En Crater Lake was echt de moeite waard. Het is een van de vele Nationale Parken hier. Ik zal een aantal foto’s bij het reisverslag plaatsen. Pa en ma als jullie ooit nog een grote reis willen maken, dan kan ik het noordwesten van Amerika erg aanraden. Hier is de link om een filmpje te zien welke is gemaakt door een van de jongens. Het filmpje was te groot om op deze site te plaatsen: https://www.dropbox.com/s/9s95nv4jngeeqif/Video%20Crater%20Lake.mov?dl=0

Per toeval ben ik erachter gekomen dat er nog een Nederlander is in Corvallis. Toen ik op een zondag naar een wedstrijd van het soccer team hier ging kijken, hoorde ik via de stadion speaker dat de nationaliteit van een van de spelers Nederlands was. Een paar dagen later hebben we wat gegeten en kwam erachter dat zij veel huisfeesten geven, wat erg leuk is want tot dusver leeft dat nog niet echt hier. Ook vertelde hij me dat Thanksgiving een uitgelezen mogelijkheid is om Vancouver te bezoeken omdat we dan een lang weekend vrij zijn. De stad schijnt enorm te zijn, er ligt een prachtig national park in de buurt en het uitgaansleven schijnt goed te zijn. Stiekem hoop ik nog dat ik een uitnodiging krijg van een Amerikaan om Thanksgiving met een Amerikaanse familie te vieren. Dat zou perfect zijn, maar Vancouver zou een goed alternatief zijn. Ook zijn we aan het kijken om na de midterms (over ongeveer 3 weken) naar Las Vegas te gaan met een aantal man. Dat gaat flink wat knaken kosten, maar ik moet daar toch ooit in mijn leven geweest zijn!

Inmiddels staat Halloween alweer bijna voor de deur. Ik moet nog een pak zien te regelen, maar heb besloten maar eens een keer goed te investeren in een pak zodat ik deze ook met carnaval in NL kan gebruiken in plaats van ieder jaar een creatieve oplossing te verzinnen. Morgen ga ik naar Portland met een vriend. Hij wil zijn eigen kroeg gaan starten hier en gaat daar met een aantal ondernemers praten over de mogelijkheden. Hij vroeg me of ik mee wilde gaan, aangezien hij wist dat ik Business studeerde hier. Geen idee of ik iets kan betekenen voor hem, maar toch weer een goede reden om naar Portland te gaan en nieuwe dingen te ondernemen :P. Morgenavond gaan we uit met een aantal man en zondag en de rest van de week staat in het teken van leren en opdrachten maken. Ik heb een aantal deadlines volgende week en aankomende dinsdag heb ik mijn eerste midterm voor ‘leadership’. Denk niet dat het al te moeilijk gaat worden en sta niet echt te popelen om te leren, maar ga toch goed leren, omdat ik kosten wat het kost mijn vakken wil halen deze term. Daardoor ben ik volgende term wat flexibeler met vakken omdat ik al het een en ander gehaald heb. Dan kan studie voor een tijdje op de achtergrond geplaatst worden en kan het reizen gaan beginnen! Ik wil met Thijs een vriend uit Nederland een maand gaan reizen en inmiddels worden de plannen meer en meer concreet. Het idee is om een ‘van’ te kopen, de stoelen in de achterste rijen eruit te halen, daar matrassen in te leggen, de van winterready te maken en het avontuur in de sneeuw op te zoeken in de prachtige natuur van het noorden. Sinds kamperen in de vrije natuur niet verboden is hier en het een leuke, leerzame, goedkope en primitieve manier van reizen is, leek ons dat een topidee. Dat willen we voor twee weken doen. De aansluitende twee weken willen we naar Texas trekken, de cowboys opzoeken, grote steden als Houston bezoeken en naar de badplaats New Orleans gaan. Ik verwacht niet echt dat het in januari extreem mooi zwemweer is, ondanks dat het wel in het zuiden van Amerika is, maar toch een mooie ervaring om binnen een aantal dagen van de sneeuw, winterjassen en kou naar beter weer in een badplaats te gaan. Hoe we het concreet gaan doen moeten we nog uitzoeken, maar ik verwacht niet dat dat een probleem gaat worden.

Ook besef ik me dat het misschien een beter idee is om wat vaker een korter reisverslag te plaatsen in plaats van eens in de zoveel tijd een mega lang reisverslag als deze haha. Maar het geeft ook aan dat ik zat leuke dingen doe hier en dat is een goed teken ;)

See ya!

  • 25 Oktober 2014 - 01:51

    Jenny:

    Wat een verhaal broertje! Je maakt het mee daar, ongelofelijk en ik gun het je allemaal!! Succes met de deadlines en je midterm van Leadership. Super dat je ook al wat van de omgeving hebt gezien. Keep up the good work and I will speak to you soon. Xx your sister

  • 25 Oktober 2014 - 17:36

    Moeders:

    Een prachtig filmpje van het Crater Lake. De Broken Tops zijn ook schitterend. Het is inderdaad iets waarvoor je naar Amerika zou reizen. Wie weet ooit. Je hebt je fans al wel verzameld, merk ik. Al die aanmoedigingen bij het ping-pong toernooi. leuk om te zien. Geniet ervan! Groetjes Hanny

  • 25 Oktober 2014 - 18:41

    Ed De Buurman:

    Ha, die Roel,

    Fijn, dat je je daar zo goed vermaakt en dat de rust ook enigszins over je is gekomen. Ik wens je nog een hele goede tijd in de states.

    Groet, Ed

  • 30 Oktober 2014 - 15:19

    Broertje:

    Dat zijn de betere ijsballen haha, als je die op je kop krijgt ga je aardig nokkie :-)

    Veel plezier bro!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Corvallis

Roel

Actief sinds 09 Sept. 2014
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 5429

Voorgaande reizen:

18 September 2014 - 25 Maart 2015

Study in the U.S.A.

Landen bezocht: